[onderzoek] Werknemers willen AI-training, maar missen steun werkgevers
![[onderzoek] Werknemers willen AI-training, maar missen steun werkgevers](/b2b/nieuws/2025/10/[onderzoek]-werknemers-willen-ai-training-maar-missen-steun-werkgevers/cf_onderzoek_ai_salesforce.jpg)
- B2b
- 30 okt 2025 @ 10:34
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 30 okt 2025 @ 10:34
- Tamara de Vos
Uit wereldwijd onderzoek van Salesforce blijkt dat Nederlandse werknemers hun AI-vaardigheden willen ontwikkelen, maar onvoldoende steun ervaren van werkgevers en overheid. Minder dan de helft verwacht actie vanuit hun organisatie, ondanks een duidelijke opleidingsbehoefte.
Het onderzoek, uitgevoerd door Morning Consult in opdracht van Salesforce, ondervroeg 14.231 werknemers wereldwijd, waaronder bijna 1.100 uit Nederland. Van de Nederlandse respondenten geeft 42% aan dat er meer in AI moet worden geïnvesteerd. Tegelijk vreest 46% dat zonder gerichte bijscholing een groot deel van de beroepsbevolking zal achterblijven. Toch denkt 45% dat werkgevers daar geen actie op zullen ondernemen.
Lage waardering beleid
Slechts 29% van de ondervraagden vindt dat werkgevers voldoende investeren in AI-training. Ook het vertrouwen in de overheid is laag: 28% is positief over de rol van de overheid bij omscholing en vaardighedenprogramma’s. Van de werknemers is 45% bereid om zelf te investeren in AI-training, maar slechts een derde verwacht dat hun werkgever hier de komende 12 maanden extra middelen voor beschikbaar stelt.
Werkplek nog niet AI-klaar
Volgens 40% van de Nederlandse werknemers is hun werkplek klaar voor het gebruik van AI-tools. Dat is hoger dan in omringende landen als Frankrijk (29%), Duitsland (38%) en Italië (36%), maar aanzienlijk lager dan in India (83%) en Saoedi-Arabië (70%).
Oproep tot samenwerking
‘Werkgevers en overheden die te traag reageren op de sterke leergierigheid van Nederlandse werknemers, riskeren talent en vertrouwen te verliezen’, stelt Remko Reinders, algemeen directeur van Salesforce Nederland. Volgens hem is snelle gezamenlijke actie nodig om concurrentievermogen en vertrouwen op te bouwen.
Over het onderzoek
Het ‘2025 AI and Upskilling’-onderzoek werd tussen 21 en 26 augustus 2025 uitgevoerd in 13 landen verspreid over Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië-Pacific. Doel was het in kaart brengen van tekortkomingen in AI-training en mogelijke verbeteringen via samenwerking tussen publieke en private partijen.
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Werknemers willen... 30-10-2025
- DPG Media integreert Brand Metrics... 28-10-2025
- Marketingtransfers week 43, 202524-10-2025
- Buitenreclame groeit door, digitaal... 22-10-2025
- Marketingtransfers week 42, 202517-10-2025
- Marketingtransfers week 41, 202510-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

